Jag har tänkt så mycket kring det nya året. Jag gillar i allmänhet inte nya år. Eller.. det är klart jag gillar att det blir nytt år, livet går framåt, man utvecklas, det händer grejer osv osv osv. Vad jag menar är att jag inte är lika förtjust i nyår som till exempel hösten. Hösten har alltid varit den stora nystarten hos mig. Och jag älskar nystarter. Det känns så himla härligt med massa drömmar, planer, ny kalender och såna härliga peppande tankar. Men i år har jag det redan vid årsskiftet. Men det känns på något vis som ett speciellt år. Jag har så mycket längtan inför detta år av någon anledning, det bara känns så himla bra (tänk vad himla hemskt om det slutar i katastrof haha..) Men, för att jag ska minnas det här ibland så känner jag såhär:
 
Vad vill jag göra bättre 2018 än 2017?
  • Stressa. Jag vill inte stressa. Vilket kommer bli helt ofantligt svårt. För det här året kommer vara galet. Jag tycker min höst har varit galen, men det känns som att det bara kommer mer och mer ju längre in i plugget jag kommer, desto mer säker jag blir i min lärarroll och desto mer hemmastadd jag blir i mitt älskade Örebro. Men jag ska försöka. Och nej, det började inte bra då det började med att behöva tentaplugga årets två första veckor, Adam drog till England för projekt (och jag saknar givetvis ihjäl mig) och nästa kurs som vi nu läser verkar galen och intrycket blev väldigt grötigt. Men det ska nog ordna upp sig! Jag ska försöka tänka på det iallafall, börja lära mig att vara snäll mot mig själv. 
  • Spara pengar. Ingen speciell anledning, förutom att när hemmet svämmar över och garderoben knappt går att stänga, då behöver man inte fler saker, eller hur? Och jag måste bara lära mig det. Det har liksom blivit en vana. Och oj vad det ska bli skönt att vända den vanan till att istället spara pengar. Helt otroligt. Har ändå ett rätt stort sparmål halvvägs in i året då vi drar utomlands så har inget val så att säga. Kanske är en bra start det!
  • Prioritera mig. Jag är ganska dålig på att hålla fast vid rutiner när det krisar. Jag tummar på träning, jag tummar på mat, jag tummar på sömn. Är andra i kris släpper jag mina egna uppgifter och kommer springandes med armarna utsträckta. Det är en fin egenskap, kan jag tycka. Men jag måste balansera det med att mitt eget liv inte stannar upp för att någon annan behöver mig. Och det måste jag förstå. 
(null)

(null)

(null)

(null)

 
Vad vill jag fortsätta med sen 2017?
  • Träna. Jag har väl alltid tränat. I någon form och någon utsträckning. Men just under 2017 (framförallt andra halvan) så blev det en riktigt bra rutin, mycket tack vare att jag och Elin började följa ett program. Det största framsteget med den här träningen är nog trots allt att jag helt plötsligt inte stressar lika mycket kring min träning. Förut var det mycket funderingar på hur jag skulle få in så mycket som möjligt hela tiden. Jag ville träna tre olika förmågor, gärna i minst tre pass per vecka och förmåga, och detta blev alltså minst nio pass, på sju dagar där en dag skulle vara vilodag. Galen träningsdos. När jag började jobba heltid 2016 var det en sjuk omställning att inte kunna göra detta längre. Och det tog hårt på mig. Och det har tagit fram tills nu ungefär för mig att landa i en träningsmängd som jag trivs med, som fortfarande är utvecklande och utmanande och som jag, kanske det viktigaste, tror kommer hålla under väldigt lång tid. 
  • Kämpa. Må låta klyschigt, men jag är nöjd över den effort jag lagt in i mitt liv under 2017. Och jag vill fortsätta med det. Dels att jag vågar göra saker och dels att jag inte ger upp i första taget. Även om jag senaste tiden ofta låtit som att jag bara vill lägga mig under något och gråta (vilket också är känslan just då) så vet jag att jag samlar mig och gör klart jobbet, oavsett vad det gäller. Och det är skönt att veta att jag har den förmågan. Kanske är det något jag borde vara rädd om och inte ta för givet, för då kanske det en dag inte håller längre. Just på grund av att jag tagit det för givet och pushat för långt. Hmm.. Aldrig tänkt på det.. 

(null)

(null)

(null)

 
Vad vill jag inte fortsätta med sen 2017?
  • Oroa mig. Usch. Oroar mig alldeles för mycket. Det har varit mycket i huvudet under 2017 och jag har nog fått landa i många tankar, men nu vill jag inte att de ska ersättas av nya orosmoln. Det hade känts dumt. Och i allmänthet måste jag vara lite mindre orolig. Allt blir inte katastrof. För att vara en optimist så är jag en väldigt orolig sådan. 
  • Lägga energi på onödiga saker. Jag vill inte lägga energi på relationer som inte ger mig något. Nu har jag typ inga sådana i mitt liv och har inte haft på ett tag. Däremot har jag haft väldigt dåligt samvete över relationer jag tidigare haft och kanske inte vårdat tillräckligt väl. Men jag tycker att relationer är en tvåvägsgrej som ligger på båda parter, och bara för att jag inte hör av mig (av oftast väldigt logiska orsaker, annars hör jag av mig till de flesta) betyder inte det att den andra inte behöver höra av sig. Att jag dessutom sedan ska få skiten för detta tycker jag är ganska orimligt. Jag tänker att det är lite ge och ta. I de relationer jag har nu vet jag att om jag har mycket att göra och livet kör ihop sig så hör de av sig, och har de mycket att göra så hör jag av mig. Vi har landat i en sån trygghet, vilket är enormt skönt. 
 
Och sammanfattningsvis har jag bara en så himla stor längtan inför detta år. Det känns som att det kommer komma en massa bra och härliga saker. Vissa saker som jag vet på förhand, vissa saker jag drömmer om, vissa saker som är planer och vissa saker jag hoppas på. Och vem vet kanske någon önskan slår in och någon plan går i lås. Hur som helst så jag helt övertygad om att detta året har så mycket att leverera och att det helt enkelt har chans att bli ett av de bästa åren på länge, kanske till och med the best year ever!
  (null)
(null)
(null)

(null)

(null)


2018, Balans, Drömmar, Glädje, Hälsa, Idrottslärare, Livet, Livspussel, Mål, Nytt år, Pepp, Plan, Planer, Träning, Vardag, distansstudent, Örebro,

Kommentera

Publiceras ej