I förrgår skrev jag som bekant att jag och sambon körde ett sjukt jobbigt och intensivt pass. Jag måste bara dela det, för det är verkligen helt galet vad jobbigt det var. Vi började med att köra

de här

intervallerna. Eller ja, först värmde vi upp med lite rörlighetsträning, men det är ju helt valbart eftersom det trots allt ingår uppvärmning för löpningen i intervallpasset. Och eftersom vi visste vad som väntade därefter körde jag återigen 3 st tabataintervaller, och det var fullt nog det. 

Därefter kom den grisgaste delen av de alla. Vi bestämde fyra övningar och följde ett upplägg jag stötte på på instagram. Det är en typ av pyramidupplägg där man börjar med att använda två av övningarna (vi använde thrusters och crunches) och så kör man 1-1 (en repetition av de två övningarna), 2-2 (två repetitioner av de två övningarna), 3-3, 4-4 osv tills man kommer till 20-20 (altså 20 repetitioner av varje övning). När man kommit till 20 av båda så ska pyramiden ned igen, men med de två sista övningarna som man bestämt sig för (här valde vi en hoppövning och hängande rodd). Och så börjar man istället på 20-20 och kör hela vägen ned till 1-1 igen. 

Och jag har haft sådan galen träningsvärk efter det här passet. Det är helt galet. Så vill ni ha en rejäl utmaning, kör detta upplägg! Gärna med intervallerna innan, men bara styrkepasset i sig är nog (jag kommer med största sannolikhet fortsätta köra detta upplägg och liknande för styrketräning tack vare effektiviteten och grisigheten i det). 

Eftersom jag kan vara lite bökig att förstå när jag förklarar saker (är så förundrad över att mina elever förstår mig kan jag säga), så bifogar jag såklart printscreenen jag tog på passet där jag hittade inspon till detta pass. Observera dock att hon har skrivit in några andra övningar än de jag körde. Kan vara värt att veta 

Här är instainlägget jag hämtade inspiration till passet ifrån! Som ni kan se så skiljer sig uppläggen lite åt, så det är bara välja och vraka. Ännu bättre ju! 

Balans, Glädje, Hälsa, Livsstil, Styrketräning, Träning, Träningsvärk, utmaning,

Kommentera

Publiceras ej