Gooooood morgon!


Okej, jag är svintrött, men vad gör det liksom? Frukosten är i magen och om ett tag ska vi rulla iväg mot gymmet tänkte vi. Men först så tänkte jag skriva upplägget på mina intervaller igår. 

• 5 min gång
• 5 min jogg
• 3 x tabataintervaller
• 5 min nedvarvning 

(Sen körde jag 30 min styrka och 30 min stretch. Och så var det klart).

Så. Mina tabataintervaller gör jag så att jag springer 20 sekunder och vilar 10 sekunder. Och så gör jag så i fyra minuter, vilket ger åtta intervaller om man delar upp det. Därefter vilar jag en minut och sen kör jag igen. När jag räknar intervallerna så räknar jag de åtta små intervallerna + en minut vila (= 5 min) som en tabataintervall. Så i beskrivningen där uppe så har jag alltså gjort 3 tabataintervaller, vilket är 15 minuter och alltså ger 24 stycken 20-sekunders intervaller. I vanliga fall brukar jag springa minst 4 intervaller och om jag är på riktigt intervallhumör (oftast handlar det om att jag inte ska få ont någonstans) så kör jag uppemot 6-7 intervaller. Jag älskar tabataintervaller för att det i första hand är grisigt och jobbigt, för om vi ska vara ärliga finns det många andra upplägg som ger effektivare resultat (beroende på vad man är ute efter såklart). Igår körde jag lite safe pga att jag inte sprungit på länge pga resa, förkylning och flytt. Så det här var ett bra sätt att känna på kroppen. 

Svettfest utlovas! 


Ser alltid ut som en tomat när jag sprungit och var så slut att jag knappt orkade le... precis så som jag vill ha det faktiskt. 

Balans, Glädje, Hälsa, Intervaller, Konditionsträning, Livsstil, Löpning, Tabata, Träning, Örebro,

Kommentera

Publiceras ej